مسجد رایا بیت الرحمن در مرکز باندا آچه، استان آچه، اندونزی واقع شده است. این مسجد نمادی از دین، فرهنگ، روحیه، قدرت، مبارزه و ملی گرایی مردم آچه است. این مسجد از زمان سلطنت آچه از نشانه های باندا آچه بوده است و از فاجعه سونامی در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ سالم مانده است.

مسجد رایا بیت الرحمن در مرکز باندا آچه، استان آچه، اندونزی واقع شده است. این مسجد نمادی از دین، ​​فرهنگ، روحیه، قدرت، مبارزه و ملی گرایی مردم آچه است. این مسجد از زمان سلطنت آچه از نشانه های باندا آچه بوده است و از فاجعه سونامی در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ سالم مانده است.

اصل مسجد رایا در سال ۱۶۱۲ در زمان سلطنت سلطان اسکندر مودا (جوان) ساخته شد. برخی دیگر می گویند اصل مسجد جامع بیت الرحمن در اوایل سال ۱۲۹۲ توسط سلطان علاءالدین محمودشاه ساخته شد. مسجد رویال اصلی دارای یک سقف پوشال چند لایه بود که از ویژگی های بارز معماری آچه به شمار آمد.

هنگامی که مستعمرین هلندی در ۱۰ آوریل ۱۸۷۳ به سلطنت آچه حمله کردند، مردم آچه از مسجد اصلی به عنوان یک قلعه نبرد استفاده کردند و از داخل مسجد به سربازان سلطنتی هلند حمله کردند. سربازان سلطنتی هلند با شلیک شعله های آتش به سقف پوشالی مسجد تلافی کردند که باعث آتش گرفتن این مسجد شد.

در سال ۱۸۷۹ هلندی ها مسجد بیت الرحمن را به عنوان هدیه و برای کاهش خشم مردم آچه، دوباره ساختند. ساخت و ساز در سال ۱۸۷۹ آغاز شد که اولین سنگ توسط تِنکو قاضی ملک العادل گذاشته شد و بعداً در این مسجد جدید به عنوان اولین امام منصوب شد و بنای آن در ۲۷ دسامبر ۱۸۸۱ در زمان سلطنت آخرین سلطان آچه، محمد داوود شاه به پایان رسید.

بسیاری از مردم آچه در ابتدا از عبادت در مسجد رایا بیت الرحمن خودداری کردند، زیرا این بنا توسط هلندی ها به عنوان دشمنان آنها ساخته شد. اما اکنون به مسجد مورد افتخار جامعه آچه تبدیل شده است.

در ابتدا مسجد جامع بیت الرحمن فقط یک گنبد و یک مناره داشت. گنبدها و مناره های اضافی جدید در سالهای ۱۹۳۵، ۱۹۵۸ و ۱۹۸۲ اضافه شده اند.  امروز مسجد جامع بیت الرحمن دارای ۷ گنبد، ۴ مناره و ۱

مناره اصلی است که بلندترین در باندا آچه محسوب می شود. این مسجد در اثر زمین لرزه و سونامی در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ سالم مانده است. تنها صدمه کمی مانند دیوارهایی ترک خورده متحمل شد. یکی از مناره های ۳۵ متری نیز کمی ترک خورده و به دلیل زلزله کمی کج شد. در هنگام آن فاجعه طبیعی، این مسجد به عنوان یک پناهگاه موقت برای افرادی که آواره شده بودند مورد استفاده قرار گرفت و پس از ۲ هفته دوباره برای عبادت بازگشایی شد.

معماری و طراحی

تصویر: مسجد رایا بیت الرحمن از جلو

مسجد رایا بیت الرحمن در ابتدا توسط یک معمار هلندی به نام جریت بروین (Gerrit Bruins) طراحی شده بود. این طرح بعدا توسط L.P. Luijks منطبق گردید. طرحی که انتخاب شد به سبک بیداری و نهضت مغول بود که با یک گنبد بزرگ به همراه مناره ها مشخص می شود. گنبد سیاه منحصر به فرد از تخته های چوب سخت که با کاشی ترکیب شده اند، ساخته شده است. فضای داخلی با دیوارها و ستون های با حجاری های برجسته، پله های مرمر و کف از چین، پنجره های شیشه ای رنگی از بلژیک، درهای چوبی مزین و لوسترهای برنز، تزئین شده است. سنگ های ساختمانی از هلند آمده است. در زمان اتمام آن، این طراحی جدید دوره خود با مساجد معمولی آچه در آن زمان متفاوت بوده است که منجر به این شد که بسیاری از مردم آچه از نماز در این مسجد امتناع ورزیدند. علاوه بر این، مسجد توسط "کافران" هلندی ساخته شده است.

اما اکنون این مسجد به مسجدی افتخارآفرین برای مردم آچه و نماد مهم این منطقه تبدیل شده است و ظاهر آن پس از یک نوسازی اساسی در زمان استانداری زینی عبدالله (۲۰۱۲-۲۰۱۷) زیبایی و جذابیت بیشتری دارد.

نصب ۱۲ واحد چتر در سمت چپ و راست، کف گرانیتی براق در حیاط مسجد و همچنین یک پارکینگ و وضوخانه در زیرزمین، به طور فزاینده ای این مسجد را زیبا و با کلاس تر می کند.

ماکت مسجد رایا بیت الرحمن

ماکت مسجد رایا بیت الرحمن در بزرگترین پارک مینیاتوری در جهان به نام پارک مینیموندوس در کلاگنفورت، کارنتیا، اتریش وجود دارد. ساختمان موجود در ماکت بسیار شبیه به اصلی آن است. این مینیاتور از مقیاس ۱:۲۵ استفاده می کند.

مناره اصلی مسجد رایا بیت الرحمن توسط رئیس جمهور سوکارنو عنوان "برج آچه منطقه سرمایه جمهوری اندونزی" داده شد.

فضای نماز عید سعید فطر در مسجد رایا بیت الرحمن، باندا آچه

فضای شبانه مسجد بزرگ بیت الرحمن

کد خبر 3041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =